Blog
Tõstuki käsitlus terminid
Tõstevõime: tõstuki tõstevõime viitab maksimaalsele kaalule, mida saab tõsta, kui kaugus kauba raskuskeskmest kahvli esiseinani ei ole suurem kui koorma vaheline kaugus. Kui kauba raskuskese kahvlil ületab määratud koormuse keskpunkti kaugust, tuleks tõstuki pikisuunalise stabiilsuse piirangu tõttu tõstevõimet vastavalt vähendada.
Koorma keskpunkti kaugus: Koorma keskpunkti kaugus viitab millimeetrites väljendatud horisontaalsele kaugusele raskuskeskmest kahvli vertikaalse osa esiseinani, kui hargile asetatakse standardne last. 1t kahveltõstuki puhul on määratud koorma keskpunkti kaugus 500 mm.
Maksimaalne tõstekõrgus: Maksimaalne tõstekõrgus viitab vertikaalsele kaugusele kahvli horisontaalse osa ülemise pinna ja maapinna vahel, kui tõstuk on täislastis ja kaup tõstetakse kõrgeimasse asendisse tasasel ja kindlal pinnasel.
Masti kaldenurk viitab masti maksimaalsele ette- või tahapoole kaldenurgale vertikaalasendi suhtes, kui koormata tõstuk on tasasel ja kindlal pinnal. Ettepoole suunatud kaldenurga funktsioon on hõlbustada kahvli pealevõtmist ja kauba mahalaadimist; tagumise kaldenurga ülesanne on vältida kauba libisemist kahvlilt, kui tõstuk liigub kaubaga.
Maksimaalne tõstekiirus: Tõstuki maksimaalne tõstekiirus viitab tavaliselt maksimaalsele kiirusele, millega kaubad tõstetakse, kui tõstuk on täislastis, väljendatuna m/min. Maksimaalse tõstekiiruse suurendamine võib parandada töö efektiivsust; kui aga tõstekiirus ületab piirmäära, on tõenäoline lastikahjustuste ja masinakahjustustega seotud õnnetused. Hetkel on kodumaiste tõstukite maksimaalne tõstekiirus tõstetud 20m/min-ni.
Maksimaalne sõidukiirus: sõidukiiruse suurendamisel on suur mõju tõstuki tööefektiivsuse parandamisele. 1t tõstejõuga sisepõlemismootoriga tõstukid peavad sõitma täislastis maksimaalse kiirusega mitte alla 17m/min.
Minimaalne pöörderaadius: kui kahveltõstuk töötab väikesel kiirusel ilma koormuseta ja pöörab täisrooliga, nimetatakse minimaalset kaugust auto kere välimisest ja sisemisest osast pöördekeskuseni väljaspool minimaalset välimist pöörderaadiust Rmin ja seespool vastavalt minimaalne sisemine pöörderaadius rmin. Mida väiksem on minimaalne välimine pöörderaadius, seda väiksem on tõstuki pööramiseks vajalik maapind ja seda parem on manööverdusvõime.
Minimaalne kliirens: minimaalne kliirens viitab kaugusele sõiduki kere fikseeritud madalaimast punktist maapinnani, välja arvatud rattad, mis näitab tõstuki võimet ületada maapinnal olevaid tõstetud takistusi ilma kokkupõrketa. Mida suurem on minimaalne kliirens, seda suurem on tõstuki läbitavus.
Teljevahe: kahveltõstuki teljevahe tähistab tõstuki esi- ja tagatelje keskjoonte vahelist horisontaalset kaugust. Teljevahe viitab kaugusele sama telje vasaku ja parema ratta keskpunktide vahel. Teljevahe suurendamine on kasulik tõstuki pikisuunalise stabiilsuse seisukohalt, kuid suurendab kere pikkust ja minimaalset pöörderaadiust. Teljevahe suurendamine on kasulik tõstuki külgstabiilsusele, kuid suurendab kere üldist laiust ja minimaalset pöörderaadiust.
Täisnurga vahekäigu minimaalne laius: täisnurkse vahekäigu minimaalne laius viitab vahekäigu minimaalsele laiusele, mis ristub täisnurga all, et tõstuk saaks edasi-tagasi liikuda. Väljendatuna mm. Üldiselt, mida väiksem on täisnurga kanali minimaalne laius, seda parem on jõudlus.
Virnastamiskäigu minimaalne laius: virnastamiskäigu minimaalne laius on vahekäigu minimaalne laius, kui tõstuk on tavatöös.